امروز قصد داریم یکی از دغدغه های اصلی رانندگان را بررسی کنیم و چن راه حل برای آن در اختیارتان قرار دهیم. یکی از قسمت های نسبتا پیچیده خودرو رادیاتور خودرو است و در صورت خراب شدن آب آن کم می شود. به همین دلیل می خواهیم علل کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنیم. در مقدمه باید گفت که تجربه نشان داده است که اگر سالی یک بار آب رادیاتور خودرو را کاملا عوض کنیم از خیلی از خطرات احتمالی پیشگیری کرده ایم. برای آن دسته از افرادی که با نقش و وظیفه رادیاتور آشنایی ندارند باید بگوییم که وظیفه رادیاتور تبادل حرارت با هوای جریان یافته و به طور کلی خنک نمودن موتور ماشین می باشد.

خرابی رادیاتور
نقش رادیاتور در خودرو چیست؟
در موتور خودرو به دلیل اعمال عمل احتراق طبیعتا حرارت زیادی تولید می شود و این حرارت به قطعات داخل موتور می رسد. طبیعی است که دستگاهی باید وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند تا از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری شود. حرارت تولید شده در اثر عمل احتراق به بیش از2000 درجه سانتی گراد می رسد. نکته اینجاست که کمبوذ حرارت یعنی پایین بودن بیش از حد دما موتور هم باعث آسیب رسیدن به موتور می شود. پس یک حرارت و دوای متعادل چاره کار است. مناسبترین حرارت برای موتور خودرو حدود 80 درجه سانتی گراد می باشد. پس نتیجه می گیریم یک سیستم خنک کننده با طراحی دقیق می تواند دمای موتور را ثابت نگه دارد و وجود آن به منظور جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور الزامیست. رادیاتور خودرو همین سیستم خنک کننده که خود از بخش هایی تشکیل شده و خراب شدن هر قسمت در کم شدن آب رادیاتور خواهد شد که در ادامه دقیق تر به آن می پردازیم. اجزای تشکیل دهنده رادیاتور عبارتند از:
- فن بخاری
- مجاری آب
- ترموستاتپ
- منبع انبساط
- لوله برگشت آب از موتور
- شبکه رادیاتور
- محفظه پایین رادیاتور
- فن
- واتر پمپ
- لوله ورودی آب به بخاری
- لوله برگشت آب از بخاری
- بخاری

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور
دلایل کم شدن آب رادیاتور
خیلی از افراد و رانندگان نمی دانند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد. جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل متعددی می تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می تواند خطرساز باشد و مثلا سوختن واشر سرسیلندر می تواند کوچک خطر ممکن باشد. خیلی از ماشین ها مثلا مانند پژو 206 دارای سیستم حفاظتی هستند و مثلا در زمان جوش آوردن خودرو، با روشن شدن چراغ stop خودرو خاموش می شود. توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود که در این صورت یک خرج میلیونی روی دست شما می افتد.
- ایجاد نشتی در اتصالات
- از کار افتادن فن مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه
- ایجاد خرابی در رادیاتور
- سوراخ بودن رادیاتور
- ورود آب ب داخل سیلندر
- خروج آب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر
- گیر کردن توموستات
- نشتی ازبخاری ماشین
- خراب شدن پمپ آب یا واتر پمپ
- هواگیری نکردن رادیاتور
- نشتی آب از در رادیاتور
- خراب شدن قمقه رادیاتور
- جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ
- رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب
- نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن
- نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط
95 دیدگاه
E.k
پژوه ۴۰۵ آب کم می کنه ، مشکل سرسیلندر نداره حتی درجه حرارت تا قرمز هم می رسه ، چکارکنم؟ امکان داره از فشنگی آب باشه؟
اردشیر نیک منش
با سلام، آیا تاکنون هواگیری رادیات انجام دادید؟ اگر ندادید، با مطالعه مطلب زیر این کارو یک بار انجام بدید.
نحوه هواگیری رادیاتور
اسماعیل
منم دقیقا همین مشکلو دارم با ۴۰۵ ام. آب کم می کنه. نه نشتی داره نه واشر سرسیلندر مشکل داره
parvaz
سلام
برای بالارفتن آمپر:
۱- یا گردش آب ب خوبی انجام نمیشه:
اگه مدل خودروی شما بالاتر از 84 هستش
زمانی که خودرو سرده استارت برنید و دستتون رو بزارید روی رادیات به محض اینکه رادیات شدید داغ شد آمپر آب رو چک کنید اگه آمپر ۸۳ درجه بود و فن شروع بکه کار کرد که تر موستات سالمه و اگه درجه آب به زیر ۷۳ رسید و فن خاموش شد که فن و فشنگی ها سالمن
۲- یا سیستم هوا داره:
بعد ۱۲ ساعت از خاموش شدن موتور
هواگیری کنید.
در ضمن زمانی که رادیات داغه تا مجبور نشدی درب رادیات رو باز نکن
باید حتما رادیات خنک باشه
کم کردن آب :
۱- درب را دیات
۲- نشتی آب از :
شیلنگها و اتصالات ،واتر پمپ، رادیات و پیچهای هوا گیریش،سیلندر موتور،پیچهای هواگیری،
۳- نداشتن ضدیخ،ضدجوش
۴- هواگیری
محمد
سلام خسته نباشید من مزدا 3 دارم رادیاتور سر سیلندر و ترموستات و واتر پمپ و تمام شلنگها رو نو کردم ولی بازم مسافرت که میرم یا یکم که به ماشین فشار میارم اب کم میکنه در ضمن بخاری اصلا گرم نمیکنه، لطفا راهنماییم کنید
امید
سلام حوزینگ بغل سر سیلندر چک کنید
مهدی حسینی
سلام. پژو پارس 92 دارم. درب رادیاتور خراب شد و آب خارج شد. تو جاده واشر سرسیلندر سوزوند. شهرستان یه تومن خرج کردم و واشر عوض کردم. مکانیک متوجه خرابی در رادیاتور نشد. تو برگشت دوباره آب خالی کرد و آمپر بالا رفت.. یه چهارلیتری آب توش خالی کردم. تازه پس از پرس و جوی فراوون فهمیدم که درب رادیاتور نباید در حالت عادی آب رو خالی کنه !! الانم ماشین دوباره مکانیکیه!!. مکانیک میگه احتمال نشتی از اورینگ زیر سیلندر هستش.
خلاصه اینکه خرابی در رادیاتور رو جدی بگیرید. اگه از اول فهمیده بودم هزینه دو بار باز کردن موتور رو دستم نمی افتاد.
فرشاد
سلام 206 تیپ 5
هر سه چهار روز یک لیتر کم می کرد
هوزینگ ترموستات شکسته بود عوض کردم
اصغر
ماشین زانتیا دارم بخاطر کم کردن اب ،واشر سر سبلندر سوزندم متاسقفانه بعد تعویض وتعمیر سر سیلندر بازم اب کم میکنه بیست کیلومتر میرم نزدیک دو لیتر کم میکنه نشتی هم نداره
واتر پمپ و ترموستات رو هم عوض کردم نتیجه نداد مشکل چیه تا خرج اضافه نکنم
وحیداصلانی
سلام از رادیات ماشینه
مهدی
دوست عزیز اب کم کنه اگزوز ونگاه کن هوا سرد باشه اب بده حالا چکخ یا با گازدادن شرشربریزه عادی ولی هوا گرم باش مشکل ،رادیات اب کم کنه ماشینو روشن کن تمام لوله ها روازبالا وزیرماشین کارتن بنداز نگاه کن نشتی باشع معلوم میکنه چون ماشین کار میکنه اب درفشاروجریانه میزنه بیرون ،اگه هیچ نشتی حتی ازلوله های بخاری و… نداد بیا سراغ رادیاتور اطرافشو کلا نگاه کن نشتی نداشت درهم سالم بودکه البته این نشتیها به ندرت اونم مدل پایینه هااتفاق میافته،خب مشکل اصلی پیچ هواگیری رو باز کنید اب بزنه بیرون حالت خاموش موتور ازدررادیاتوراب اظافه کنید بزارید ازهمون پیچ هواگیری ک بازکردیدبزنه بیرون ،دررادیات همچنان بازوموتورخاموش ،اب که میزنه بیرون صاف ویکنواخت وبدون حباب شدپیچشو ببندید،توبعصی ماشینا دوتا پیچ داره بعضیم ی دونه!اگه دوتا بوذهردو یکی یکی همون کاروانجام دهید،این دوسه کاراسونو انجام میدیدبازم همون اشو همون کاسه!بهتون قول میدم شاید60درصدمشکلات مردم این باشه یه پیچ دیگه خودرادیات داره پلاستیک سخت معمولا بالا راست یا چپ اومم پیچ هواگیری خودرادیاته ک هواگیری نشه هرکاربکنیددرست نمیشه اونم بارکنید ازاون وراب بریزیداوکی شدپیچو ببندید،رادیاتور هم انداره اب داره تا اونجا پرکنید ودرواخرسرببنیدمشکلتون 99درصداوکی میشخ،!!!!!خیالتون راحت واشرازقبل سوختخ باشه اب روغنی وپرحباب میش ه.موتورداغ،اب ازبغلا میزنه بیرون دودابی ازاگزوزوبدکارکردن دیرروشن شدن
amirali
سلام دوسته عزیز یه سوال داشتم تورو خدا جوابم رو درست بدید،من وقتی از یه شهری میرم یک شهره دیگه مثلا 250کیلومتر راه که می رم میبینم ماشینم اندازه یک لیتر آب کم کرده،به نظره شما علت از کجاست؟؟آیا این اب کم کردن عادی هستش یا نه؟؟ماشینم پراید111مدل 90هستش،این جریان وقتی کله ظهر حرکت میکنم و میفتم توو جاده و میرسم یه شهره دیگه که 250کیلومتر راه رفتم میبینم کم کرده،ولی وقتی تووی شهر هستم و توو خوده تهرانم اصلا کم نمیکنه،شاید خیلی خیلی کم یذره کم کنه،ولی وقتی میرم جاده وقتی میرسم میبینم که اون قمقمه بغل ماشین که جدا تووش اب ریخته میشه که به رادیات وصله میبینم که اون قمقمهه اب نداره ولی دره رادیاتم رو که ورمیدارم میبینم که داره چون پراید ها برعکس ماشین های دیگه یه قمقمه جدا هم داره که به رادیات وصله که اگر آب نداشت از اون قمقمه آب بره توو رادیات،حالا به نظره شما از یه شهری به یه شهر دیگه رفتن اونم کله ظهر با کولر به نظره شما خالی شدن اون قمقمه یا کم کردن کلأ یک لیتر آب آیا عادی هستش یا نه مشکلی وجود داره؟؟؟؟؟لطفا جواب بدید یه دنیا ممنون میشم.
hamidreza
سلام من ماشین ام جی 550دارم ماشین بدون اینکه استارت بخوره و روشن بشه آب کم میکنه
محمد حسین
سلام من ماشینپ مدل89 پارس هسته پارسال واشر سوخت عوض کردم. الان اب کم میکنه و بعد2 ساعت کار کردن امپر میره بالا بعد ی صدا نشتی اب از سر سیلندر میاد مشکل از چی میتونه باشه اب و روغنم قاطی نکرده
غلامرضا
شلنگ بخاریت نشستی داره سریعا عوضش کن
غلامرضا
شلنگ بخاری که داخل کابینه پشته داشبورد باید حتما عوض شه
رامین
سلام من ماشینم پرایده واشر عوض کردم ولی توتابستون چون کولرمیگرفتم ترموستات ودراوردم تا اب به خوبی گردش داشته باشه وداِ نکنه الان هرروز قمقمه خالی میشه اب کم میکنه دلیلش چیه
حمزه مومنی
سلام من یک 405 دارم صبح ک درب رادیاتور رو باز میکنم تا نزدیک یک لیتر اب کم کرده ولی زیر ماشین اب نمی ریزه امپر هم تا ماشین گرمه بالا نمیاد
احمد
سلام بنده پژو405glxمدل 93 دوگانه شرکتی دارم که با کم کردن اب رادیاتور مواجه ام.موتر داغ نمیکنه آمپر هم بالا نمیاد ولی متاسفانه شلنگی که از تر موستات به رادیاتور وصل میشه خیلی سفت وداغ میشه. اصلا بخار نداره واب رادیاتور هم روغنی نیست مشکل از چی میتونه باشه .ممنون از راهنمای یتون.
افروشه
ترموستات عوض کن گیر کرده
محمد
سلام ماشین منم همین اشکال رو داره شما تونستین مشکل رو پیدا کنید
رضا
منم همین مشکل و دارم از ترموستات هم نیست عوض کردم نشد
مجید
سلام ، اینکه در حالت روشنی شلنگه سفت بشه عادیه ولی یکبار شیر گلز cng رو ببند بعد هواگیری بکن ببین بهتر نمیشه احتمال داره از cng باشه
محمد
میتونه از واشر های دور ریگلاتور گاز باشه ..
احمد
واشر ترسونده ماشینت کمپرس هوای موتور وارد رادیات میشه و جنت سفت میشه تا مرز ترکیدن واشرتو عوض کن وگرنه رادیاتتو میترکونه من تجربه کردم
کامیاب فر
باسلام تیبا مدل 90 دارم یه مدتی آب از منبع انبساط کم میکنه نمیدونم چرا…جایی ریزشی آب نداره ..هر دور روز یکبار نیم لیتر آب کم میکنه..آب روغن قاطی نشده و موتورش تنظیمه حتی ترمستات تعویض کردم ..ممنون از راهنمایی شما
حسن
سازندگان رادیاتور های بی کیفیت در کارشان تجدید نظر کنند با زندگی مردم بازی میکنند رادیاتور ی که 20000 کیلومتر کار میکند
تقصیر کیست
پیام
سلام
ماشین من تازه واشر سرسیلندر تعمیر کزدم
سمند ef7
هر حدودا 1000کیلومتر حدود 1 لیتر اب کم میکنه
مشکل میتونه از واشر سیلندر باشه؟؟؟؟
محمد
سلام وانت پیکان اب کم میکنه معلوم نیست از کجاش هست راهنمایی بفرمایید
هوشنگ
سلام ماشین من پژو 405 دوگانه سوز هست وقتی با بنزین کار میکنه اب کم نمیکنه ولی با گاز که میرونم اب کم میکنه
محسن
سلام پژو پارس مدل نود و یک دارم تقریبا هر ماه نیم لیتر اب کم.میکنه
زیادم با هاش راه میرم ماهی 2 هزار تا راه میرم با ماشین نشتی هم نداره
کسی میدونه علت چیه طبیعی هست یا نه
در ضمن فقط داخل رادیاتور اب معمولی هستش
م
اتصالات رادیاتور و شیلنگ ها رو برسی کن
علی سواری
من پراید مدل ۹۰ دارم یکی اینکه کولر روشن کنم تو دنده سنگین دما میره رو۵ ولی دنده سبک ایطور نیست علتش چیه نشون دادم گفتن فن و رادیات مشکلی ندارن سنسور دما هم عوض کرد برام درست نشد دوم ایتکه آب منبع(قمقمه) کم میکنه تو یک هفته یا نهایت دوهفته کلا خالی میشه
لطفا راهنمایی کنید
منصور
با سلام ّ سر سیلند تعمیر شده – شلیلن ها تعویض شده ولی آب کم میکنه
علی
سلام . یک قاشق چایی خوری زردچوبه بریزید تو رادیانور کار کنه و رسوب کنه و سوراخ های ریز را پرکنه .
تستش بیخطره .
یونس
سلام ماشینم ۴۰۵ یه ماه نشده واشر سر سیلند عوض کردم از دیشب صدای شر شر آب میاد داخل اتاق آب کم میکنه داخل رادیات هم هوا داره وقتی تو ترافیک هستم بخاریم گرم نمیکنه ولی تو حرکت بخاریم گرم میکنه
محسن
سلام. پارس نود دوگانه کارخونه دارم. باش پانصد کیلومتر تو چهار ساعت میرم حدود نیم لیتر کم میکنه اما اگه تو شهر سه روز حدود شصت کیلومتر برم حدود یک لیتر کم میکنه. هیچ علامتی از کمپرس هوا نداره. آمپر هم اصلا بالا نمیاد. آب رادیات معمولیه و ضد یخ نداره. کسی هست علت رو بدونه؟ مکانیک لوله ها رو چک کرده نشتی ندیده.
حسین
اگه سرسیلندر و درب رادیاتور سالم باشه و نشتی بیرونی نداشته باشه مشکل از اورینگ های زیر بوش پیستون هست. آب از زیر بوش پیستون به کارتل روغن وارد میشه و بخار میشه.
حسین
اورینگ زیر بوش نشتی داره
افشین
سلام..ماشین من پرایدهست تقریباروزی به اندازه ی یک لیوان آب کم میکنه بنظرتون مشکل ازچیه?
حسین
برا کاهش آب واشر سرسیلندر و. درب رادیاتور چک کنید اگه سالم بود و ماشین نشتی ظاهری نداشت مشکل از اورینگهای زیر بوش پیستون هست آب وارد کارتل میشه و بخار میشه. ماشین من همین مشکل داره اورینگ عوض کردم یه ماه کار کرد دوباره شروع به کم کردن کردتراشکار گفت بوش هات افتاده پایین. باید عوض بشه. خواستم بدونم راه دیگه ای داره برا درست کردنش
حسین
سلام ماشین من بوشهاش افتادن پایین. و از زیر بوش نشتی آب داره به نظرتون باید بوشهاشو عوض کنم یا راه دیگه ای داره برا بالا کشیدنش. پنج صدم باید از سطح بلوک بالاتر باشه. وگرنه از زیر بوش آب نشت میکنه
مسعود آقا یوسفی
سلام پراید دارم چند وقتی میشه ماشین وقتی سرده از شیلنگی که از رادیات تو قمقمه اب میریزه و ترموستات و رادیات عوض کردم ولی درست نشده یه نظرتون از چی میتونه باشه؟
حسین
سلام من پژو پارس دارم. آب کم میکنه. مشکلش افتادن بوشهای پیستون هست و از زیر بوش پیستونها نشتی میده به داخل کارتل به نظرتون باید بوشها عوض بشن یا راه دیگه ای هست برا تعمیر. بوشها باید پانزده صدم میلیمتر از سطح بلوک بالاتر باشه و گرنه از زیر بوش نشتی میکنه ضد یخ.
حسین
احتمال ۹۹درصد از زیر بوش پیستونات نشتی داره مکانیک بگو کارتل باز کنه چک کنه. از زیر بوش وارد کارتل روغن میشه. و تراشکار چک کنه که بوشهات کوتاه نشده باشن
Maj
تیبا ۹۳ دوگانه دارم چند روز پیش متوجه سفیدی درب روغن شدم به مکانیک نشون دادم گفت واشر ترسونده بعد از کلی خرج واشر و تراشکاری سیلندر الان دوباره درب موتورم سفیدی میزنه بخدا کلافه شدم بعضیا میگن بخاطر سردی هواست ضمنا منبع انبساطم رو پر میکنم ظرف یک هفته از نصف هم کمتر میشه
افخم
خودرو بنده 207اتومات مدل 90هست هرسه یا 4روز بایدقمقمه رو آب کنم و خیلی آب کم میکنه جوش نمیاره آمپر هم بالا نمیره نشتی هم ندارن روغن هم داخل آب نیست لطفاً مرا راهنمایی کنید
رحیم
من هم با این مشکل مواجه شدم
دستش نزن هیچ مشکلی نداره
مجتبی
منم این مشکل رو دارم. منظورت چیه که “مشکلی نداره”؟
یعنی نیاز نیست دوباره تو قمقمه آب بریزه؟
امید
منم ۲۰۶ تیپ ۲ مدل۹۶ دارم. دقیقاً اینجوریه که شما میفرمایید.
((قبلا نشتی داشت، واتر پمپ عوض کردم دیگه نشتی نداره))
ولی الان مشکلش همین کم کردنه. نه آمپر میره بالا، نه هیچی. هر هفته نزدیک ۱ونیم یا ۲ لیتر آب کم میکنه.
نوری
سلام،ماشین من پرایده مدل اخر93،دیوانم کرده این ماشین،اب رادیاتور را برگشت میده تو منبع اب و از اونجا دیگه برگشتش نمیده تو رادیاتور،و مدام ماشین گرم میکنه و مدام اب اضافه میکنم به رادیاتور،اب برگشتی منبع را پر میکنه و از منبع میریزه بیرون.خیلی جاها بردمش نفهمیدن چشه،سه تا در جدید،ترموستات جدید چهار فصل، شیتشوی رادیاتور را همگی انجام دادم ولی باز افاقه نکرد که نکرد،دوستان خدایی راهنمایی کنید ممنونم.هرکس وارده یه اس بم بده تا خودم بش زنگ بزنم کار و لطف بزرگی در حقم کرده،
بهروز
سلام یه رادیات از کسی بگیر عوض کن احتمال داره قسمت لاکی رادیات خراب باشه که هوا میکشه اگر خوب نشد حتما واشر سر سیلندر نیم سوز شده هوا میکشه اگر مشکل حل شد حتما باهم تماس بگیر اینم شمارم
مهرداد
سلام مشکل رادیاتورت درست شد چجوری درستش کردی ؟
احمد
چپوقی قلیونی ات راعوض کن
میلاد
باسلام.ماشین ۴۰۵دوگانه دارم ۴۰۰کیلومترراه میرم آب رادیات کم شده ، امسالم واشرسرسیلندر عوض کردم اشکال ازچیه ؟ لطفاراهنمایی کنید. ممنون
رضا
سلام. .ماشینم پرایده هر روز منبع انبساط رو پر میکنم و روز بعد که نگاه میکنم خالی شده. .ولی خود رادیات که چک میکنم اصلا اب خالی نمیکنه. . حتی شده منبع انبساط رو پر نکردم و رادیاتو چک کردم و پر بود(بعد از سه روز)!!چرا با وجود اینکه رادیاتور پر منبع انبساط هر روز خالی میشه؟
amirali
سلام قمقمت فکر کنم سوراخ باشه
محمد
سلام سمندlxدارم یک سال پیش واشر سوخت تعویض کردم الان خیلی زود امپر به خط وسط نزدیک میشه وحدودا یک ماه هست که غیرعادی آب کم میکنه قبلا شاید دوهفته ای یکبار نصف استکان آب کم میکرد ولی الان در کمتر از یک ماه یک بطری بزرگ آب تمام کرده وقتی که ماشین کاملا سرد هست برای چک کردن در رادیات باز میکنم صدای پیس میده نشتی هم نداره صدای اب هم توی اتاق نمیاد لطفا راهنمایی بفرمایید
محمد
واشر ترسونده
ابراهیم کرمیان
سلام پژوپارس دوگانه دارم صبح ها که ماشین سرد هست میخام اب رادیاتور چک کنم درب رادیاتور که باز میکنم هوابا فشار خارج میشه ونیم لیتری اب کم میکنه علت چیست
باسط قزل
باسلام ماشینم پراید هست مدل ۹۶تازگیا وقتی درجا کار میکرد آمپر میرفت بالا تو حرکت هم عادی بود بعد متوجه شدم رادیاتور آب کم کرده علتش چی میتونه باشه قمقمه هم آبش پر بود ممنون
parvaz
سلام
اگه آمپر در حالت درجا از ۹۲-۹۳درجه بیشتر بشه:
فن دور کند رو چک کن.
اگه آمپر درست بود ایراد درب رادیات
عباس
سلام.پژو پارس دارم خیلی اب کم میکنه اگه از اهواز تا شوشتر برم وبرگردم چهار لیتر اب کم میکنه در ضمن صدای شر شر اب از پشت داشبورد میاد.ماشین کشش نداره انگار که گاز نمیخوره شتاب نداره.خواهشن همکاری کنید بگید مشکل چی.میخوام برم مسافرت.
امجد
سلام مشکلتون حل شد .ماشین منم اینجوری
محمد
سلام واشر سوزونده
میلاد
سلام من ییه 206 دارم چند مدت پیش آب رادیات رو از قسمت کف راننده داده بود داخل ماشین بردم ترموستات و رادیات رو عوض کردم نشتی قطع شد الان ماشین آب کم میکنه و صدای جاری شدن آب میاد وقتی ماشینو روشن میکنم درست از سمتییی که نشتی داده بود این صدا میاد و از داخل اتاق راحت شنییده میشه مشکل از چی میتونه باشه بنظرتون ؟
مجید...97
سلام پراید دارم آب کم میکنه خیلی سریع هم کم میکنه واترپمپ و ترموستات سالمه نشتی هم من ندیدم داشته باشه وقتی هم که نشتی داره اصلا از منبع آب نمیکشه
مشکلش چیه به نظرتون؟
Alireza
سلام من ماشینم روزی نیم لیتر آب کم میکنه دوبار درب رادیات عوض کردم فکر کردم از دربه ولی بازم هوا میگیره صدای شرشر میاد پشت کیلومتر و هوا میگیره از سوراخ زیر درب رادیات رد نشتی وجود داره حالا مشکل از واشر سرسیلندره یا آب داخل سیلندر میره یا مشکل چیزی دیگس سپاسگزار میشم جواب بدین
نصرت اله امیدی
سلام. ماشین پراید صبا مدل ۸۷ تک سوز دارم، هیچ گونه نشتی آب چه از داخل کابین و چه از اطراف موتور دیده نمیشه، دمای موتور هم عادیه، جوش هم نمیاره ولی میبینی بعد از هر تقریبا ۵ روز نیم لیتر اب کم میکنه. علتش چیه؟ ممنون از راهنماییتون
پویا
با سلام، چند ماه پیش تعمیر کل کردم، حالا بعد دو ماه تعمیر که انجام دادم، متوجه شدم خودرو هر ماه تقریبا یک لیتر اب کسر میکنه، که بعد از مدتی بخار زیادی از موتور خارج شد، بردم پیش مکانیک سرسیلندرو باز کرد بعد از تراش سرسیلندر و بستن حالا باز دوباره اب کسر میکنه، دوستان خواهشن راهنمایی کنید دلیلش چیه، مشککل از سرسیلندره، باید عوض کنم یا دلیل دیگه داره؟
سجاد
من پژو ۲۰۶ تیپ ۲-دارم دیروز گیر کردم توی اب تا وسط ماشین توی اب بود الان خیلی بد کار میکنه
parvaz
سلام
درب رادیات
parvaz
سلام
اگه مشکل واشر و نشتی از سیستم خنک کنده(مثل رادیات،شیلنگها،واتر پمپ و پولکیها) نداشته باشه
۱- درب رادیات تعویض بشه
۲- بعد هواگیری کنید.
( ۱۲ ساعت بعداز خاموش کردن موتور هواگیری کن)
parvaz
سلام
اگه ترموستات ۸۳ هستش
باید آمپر از ۸۳ بالاتر نره یعنی روی ۸۳ فن روشن بشه و روی ۷۳ فن خاموش بشه اگه غیر از این باشه حتما باید عیب رو پیدا کنی
شما درب رادیات رو زمانی که از خاموش شدن خودرو ۱۲ ساعت گذشته باشه بازکن و کامل هواگیری کن: اول از پیچ زرد(موتور) بعد پیچ پلاستیکی ترموستات
درضمن هر وقت خواستی موتور رو خاموش کنی اجازه بده فن ماشین خاموش کنه(چون زمانی که موتور روشنه سیستم خنک کننده تحت فشاره و درحال گردش آب و اگه قبل از خاموش شدن فن موتور رو خاموش کردی چون آب رادیات تحت فشاره و دیگه گردش نداره درب رادیات بخار آب رو به خاطر وجود سوپاپی که داره خارج میکنه برای همین هفته ای یه استکان کم میکنه )
parvaz
سلام
به اتمال زیاد واتر پمپ شما خراب شده و هرز میگرده
برای گردش آب توی سیستم باید اول رادیات(باید منافذش باز باشه) دوم واتر پمپ(اولین نشانه خرابی نشتی آب سمت شاگرد و دوم گردش نکردن آب) بعد تر موستات(که به موقع کامل باز و به موقع کامل بسته بشه) سالم باشن
parvaz
سلام
به احتمال زیاد درب رادیات
چون شما وقتی توی جاده هستید فشار روی سیستم خنک کننده کمتره ولی وقتی توی ترافیک هستید موتور و سیستم خنک کننده بیشتر تحت فشاره و برای همین اگه درب رادیات خراب باشه بخار آب رو به بیرون هدایت میکنه
در ضمن درب رادیات رو اگه موتور گرم باشه باز کنی هوا میگیره
parvaz
سلام
تا واشر نزدی حتما ببر پیش یه مکانیک وارد تا برات هواگیری کنه
parvaz
سلام
۱۲ ساعت بعداز خاموش شدن موتور هواگیری دقیق و درست(زمانی که آب رادیات گرمه درب رادیات رو باز نکید چون هم هوا میگیره هم آب کم میکنه)
اگه با هواگیری درست نشد
ببین زیر ماشین نشتی نداشته باشه
اگه نداره ایراد درب رادیات
parvaz
سلام
اگر درب رادیات سالم باشه و سییتم هوا نداشته باشه:
شما چون توی سیستم خنک کننده ضد یخ،ضدجوش نریختید و هنگام خاموش کردن موتور اجازه نمیدید که فن خاموش بشه و موتور و رادیات خنک بشه بنا براین آب داخل رادیات به حالت بخار از سوپاپ درب رادیات خارج میشه
آب به تنهایی در سیستم خنک کننده به شدت مضر هست
سالی دولیتر ضد یخ،ضدجوش ۴۰ت
ولی آسیب به موتور هزینه زیاد حتی تا ۳ میلیون و در آینده عواقب جبران ناپذیری داره
رضا معینی
سلام ماشین من پژو پارس سال هستش دیشب از شیلنگش جنت بخار و آب داغ خارج شد بطوری که تمام شد و رادیاتور خالی شد در حالی که آمپر از حد وسط زالاتر نرفت بعد از اینکه شیلنگ رو که چنتا سوراخ داشت عوض کردم باز هم آب رادیات کم شد ولی مثل بار قبل کامل تخلیه نشد و نشتی هم نداشت دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم کوکم کنید
امین
سلام..سمند ef7 من چند روزه آب کم میکنه نفس ماشینم کم شده، گاز ک میدم بخار آب از اگزوز میزنه بیرون روغنم ت رادیاتور نمبینم در روغنم لکه سفید نزده..میشه راهنمایی کنین واشر زده یا نه؟
علیرضا اشتری
با سلام .خودرو من روآ هستش.آب کم میکنه.هیچگونه نشتی از شیلنگها و رادیاتور نداره .ضد یخ هم داره .هواگیری هم کردم.درب رادیاتور هم عوض کردم .میگن درب رادیاتور خارجی بزارید خوب میشه .درب رادیاتور ایرانی بخار ازش نشت میکنه .آیا این موضوع درسته و اگر قراره که درب رادیاتور خارجی بخرم چه نوعی خوبه .راهنمایی بفرمایید.در ضمن دو بار توسط رادیاتور ساز چک شده و سیستم رادیاتور و لوله ها و بخاری نشتی نداره
مجيد
سللم من ريو ٨٦دارم روزي نيم ليتر اب كم ميكنه
رضا
با سلام سمند مدل 83 دارم دو ماه پیش موتور رو تعمیر کردم و اورینگ زیر بوش پیستون رو هم تعویض کردم سیلندر هم تموم اجزاش رو نو گذاشتم الان بعد از دو سه ماه ماشینم شیلنگ رادیاتورش کمی باد میفته توش البته کنار رادیاتور کمی نشتی داره و وقتی 150 کیلومتر میرم نیم لیتر اب کم میکنه ولی شیلنگ باد میفته رادیات ساز میگه چون باد میفته رادیات نو هم بزاری باد باعث ترکیدگی رادیات نو میشه میگفت که نشتی ریز باعث نمیشه که تو شیلنگ باد بیفته اب روغنم قاطی نکردم جوش هم نیاوردم ترموستات و درب رادیات هم سه ماه میشه عوض کرئم ممنون میشم جواب بدین سفت شدن شیلنگ رادیاتورم نشانه چی هست و مشکلم چیه ایا از نشتی ریز رادیاتور هست ضمن اینکه ماشین سرده درب رادیاتور رو باز میکنم صدایی نمیاد که هوا خارج بشه فقط شیلنگ سفت میشه
محمدرضا
سلام. من یه پراید ۹۵ دارم ۴۱۰۰۰ کار کرده یه مدته آب رادیاتور میاد تو قمقمه پر میشه ولی دیگه از قمقمه برنمی گرده به رادیاتور .درضمن هیچ نشتی هم از هیچ جا نداره. دیگه بعضی وقتا که قمقمه پر میشه در رادیاتورو باز می کنم بهش آب اضافه می کنم لطفا کمکم کنید ممنون
مهدی
سلام رفقا یه پراید 89 دارم ک دو هفته یه بار نیم لیتر یا یه لیتر تقریبا آب کم میکنه میخواستم ببینم مشکل از چی میتونه باشه اصلا طبیعیه؟ یا ماشین به هیچ وجه نباید آب کم کنه. خطرناکه ؟.مدیر یا دوستان باتجربه راهنمایی کنن ممنون میشم ❤
عباس
سلام.ماشینم ۴۰۵ مدل۸۹ هسش.واشر نزده اما وقتی موتور کاملا سرده درب رادیات رو که باز میکنم یه هوای خارج میشه.دلیلش چیه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
محمد
احتمال نشتی زیاده وقتی سرده هوا گیری کن ببین بازم هوا کمپرس میکنه یانه درب رادیاتور هم چک کن
مجتبی
سلام پارس نود دارم واشررو تازه عوض کردم تقریبا دوروزی یه لیتر آب کم میکنه علت چیه حتی تسمه تایم تسمه دینام ورون هم عوض کردم
کمال
کدام شیلنگ های پژو را باید تعویض کنیم ؟و چند تا هستند ؟
بیات نعمت زاده
سلام خسته نباشین شرمنده ماشین موقع حرکت تو شهر نه جوش میاره نه اب کم میکنه اما تو جاده از هر 60 کیلومتر دو لیتر اب کم میکنه هم که جوش میاره
محمد
سلام. ماشینم 206 صندوقداره. دیروز متوجه شدم از زیر ماشین آب رادیاتورم داره قطره قطره میریزه. میخواستم بدونم ممکنه توی مخزن رادیاتور اگه بیش از اندازه آب بریزی اونو تخلیه کنه؟ چون با وجود اینکه آب قطره قطره ازش خارج شد، سطح مایع داخل مخزن اصلا کم نشده. ممکنه رادیاتورم سوراخ شده باشه یا طبیعیه؟ الان هم که قطع شده و ادامه نداره
شهرام
سلام من پژو 405 دارم واشرشم تازه عوض کردم ولی دو سه روزی اندازه یه استکان اب میریزم داخلش ماشین هم نه داغ میکنه نه علائمی نشون میده.علتش چی میتونه باشه؟
فرزاد
با سلام خدمت شما اصلا پژو عادتشه و کلا آب کم میکنه اونم به علت حرارت بالاست دقت کن هر دو روز یه بار چک کن و هوا گیری دقیق کن . هر کی نظری میده و همه یه جورایی درستن یه جورایی غلت .
علیرضا
سلام خسته نباشید من ماشینم روزی ۱ لیتر اب کم میکنه باید چیکار کنم پژو پارس مدل۸۲