واشر سرسیلندر قطعه ایست در موتور خودرو که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار میگیرد و وظیفه آن ایجاد یک آبندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی ، آب ، و احتراق موتور میباشد. واشر سرسیلندر واشریست از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس.
این قطعه نقش بسیار مهمی در موتور خودرو دارد. خیلی از رانندگان به مشکل سوختن واشر سرسیلندر خودرو خود خورده اند. اگر به تعمیرگاه ها سر بزنید معمولا خودرو هایی را می بینید که به دلیل سوختن واشر سرسیلندر در آنجا هستند و در حال تعمیر می باشند. سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر میگویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم های مختلف موتور خودرو میشود. واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید.

واشر سرسیلندر
دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست
سوختن واشر سرسیلندر دلایل زیاد و متعددی دارد که از مهمترین این به عمل کردن ناصحیح ترموستات ، ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل ، فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو و مستهلک بودن این واشر. برای تهیه واشر سرسیلندر برای خودرو حتما به این نکته توجه شود که قطعه اصل باشد به این دلیل که قطعه های اوریجینال کیفیت بهتر و دوام بسیار زیادتری دارند. در کل دلایل سوختن واشر سرسیلندر خودرو را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
- داغ شدن موتور خودرو که از دلایل آن می توان به کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن نام برد.
- غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر. این کار را باید با دقت بالا انجام داد به طوری که واشر باید کاملا صاف بسته شود و نوشته ی top بر روی واشر باید بالا قرار گیرد. و سمت مسی واشر به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار گیرد .
- استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می رود .
از دلایل دیگر سوختن واشر می توان به کم بودن آب رادیاتور، نشتی آب از موتور خودرو، بد بودن یا ایراد داشتن جنس سرسیلندر، از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو، استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان اشاره کرد که توصیه می شود تمام این موارد را در نظر بگیرید.
نشانه های سوختن واشر سرسیلندر
پس از گفتن دلایل سوخت به بررسی نشانه های سوختن می پردازیم. به طور کلی نشانه های سوخت را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
- خروج آب از اگزوز.
- گرم شدن غیر طبیعی موتور.
- ورود کمپرس در داخل رادیاتور
- کمی کشش موتور
- قاطی کردن آب و روغن یا به اصطلاح آب-روغن قاطی کردن خودرو )
- دیر روشن شدن خودرو و بد کار کردن موتور
- کمی کشش و توان خودرو
همچنین در صورتی که موتور خودرو گرم است و بخار از اگزوز خارج شود نشانه مشکل در واشر سر سیلندر می باشد که به علت نیم سوز بودن یا سوختن واشر سر سیلندر می باشد.
اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سرسیلندر
در صورت مشاهده و متوجه شدن یکی از موترد بالا در صورت امکان از راندن در ادامه ی مسیر خودداری کرده و خودرو را به تامیرگاه بکسل کنید. در غیر این صورت فقط برای مسیر کوتاه می توان در مخزن روغن موتور را برداشت تا بر اثر حرارت آب مخلوط روغن بخار شود سپس موتور را روشن کرده تا به اولین تعمیرگاهبرسید.
در صورت سوختن خاصیت این واشر از بین می رود و در نتیجه آب بندی از بین می رود و آب-روغن قاطی می کند. و عوارض بسیا زیادب دارد و اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور بطور کامل چرب می شود و رنگ شیری به خود می گیرد. و خاصیت روانکاری روغن از بین می رود و در نتیجه راننده باید واشر سر سیلندر خودرو را تعویض نماید. البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود. و همانطور که گفته شد واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد. به همین دلیل اکثر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی میکنند.
14 دیدگاه
بهنام دارابی
سلام شرمنده این واشر مسی دو رویه مسی تاثیری داره در دیر سوختن واشار؟
مهدی
بله عزیزم تاثیر داره نمی سوزه دو یا سه سال کار می کنه
علی
سلام من واشر مسی SHV ترکیه انداختم عالیه
مهدی کوششی
سلام استاد ممنونم از توضیحات شما بنده چند وقت پیش سمندم شلنگ ابش ترکید و دما بسیار بالا رفت فقط 2 الی 3 کیلومتر بردم تا تعویض رو غنی فکر میکنید اسیبی بهش رسیده و ایا داگ اون رو مشخص میکنه یا اندازه گیری کمپرس موتور ممنونم؟
امیر
سلام اگر در اصطلاح ماشین سمند واشر ترسانده باشه و علت هم در نشتی آب از واتر پمپ باشه میشه از ادامه ی روند نابودی واشر سر سیلندر جلو گیری کرد یا موادی مثل نشت گیر و غیره وجود داره ؟
وکیلی منش
سلام استاد ی پراید ۹۵ دارم مدتی است که درب روغن صبها تا سرد است سفید میشه ن مایع خنک کننده تعغیر کرده ون روغن تعغیری داشه مشگل کجاست لطفا راهنمایی کنید
Rahman
با سلام ماشینم داده بودم دست یکی از رفیقام اونم ماشین آب کم کرده بوده اب ریخته روش وبه من چیزی نگفته بعد دو روز واشر سوزوند اصلا آمپر بالا نیومد .
میشه رادیاتور هوا گرفته باشه و۲روز کار بکنه ؟
امیر
سلام چه واشر سزسیلندری مناسب هست برای خودروی دوگانه، برند یا مارک خاصی هست؟
پیمان
سلام استاد پراید 141 مدل 88 رو بردم سرویس موتور کنن! با وجود اینکه اثری از آثار روغن تو رادیاتور نبود!موتور تقریبا گرم بود و با چند بار گاز دادن و مشاهده اگزوز،رأی به نیم سوز بودن واشر سر سیلندر داد. البته مدتی بود رادیات جزئی آب کم میکردو فن بیشتر از قبل بکار می افتاد.به نظرتون واقعا واشر نیم سوز بوده؟ با تشکر
عرفان
سلام درب روغن من شیره ای رنگه ولی دو سه روز پیش آب ریختم ب رادیاتم اونجور آب کم نکرد آمپر آب هم گرم نمیکنه بنظرتون واشر نیم سوز شده
حمید
سلام، خودروی پی کی دارم که مدتیست اگر در حالتی که فن در حال کاراست ، ماشین را خاموش کنم ، صدای قل قل از قمقمه آمده و از شلنگ تخلیه قمقمه ، آب بیرون میزند ولی اگر صبر کنم و فن خاموش شود دیگر آب از قمقمه بیرون نمیزند.لطفا راهنمایی کنید.
سامان
باسلام احتمال زیاد یا درب قمقمه خراب است با که رادیاتور کیپ شده
مسعود
سلام بزرگوار .. رانا مدل 91 دارم . 100.000 تا کار کرده . موتور tu5 پژو 206 اصل فرانسه روشه . مشکل حرارت زیاد و مرتب روشن شدن فن ماشین رو دارم . قمقه و رادیات سالم هستن و آب کم نمیکنه . از اگزوز هم آب خارج نمیشه . ولی وقتی موتور گرم میشه مخصوصا تو ترافیک و خوردن دنده بیشتر تقریبا هر 5 دقیقه یکبار فنش روشن میشه . پیش چند تا مکانیک رفتم ولی هنوز کسی علتش رو متوجه نشده . میشه راهنمایی کنین چطوری میتونم این مشکل رو برطرف کنم ؟ آیا باید ترموستات عوض کنم یا متاسفانه واشر سرسیلندر خراب شده ؟
ممنون . لطف میکنین پاسخ بدین .
مرتضی جمشیدی
سلام ماشینم ۴۰۵ مدل ۸۸ هستش از ۱۹۸ هزارتا کارکرد تا الان ک شده ۲۱۳هزارتا سه بار واشر زده سری اخر سر سیلندر هم عوض کردم اما الان باز واشر زده تقریبا از واشر اخر تا الان ۶۰۰۰ تا راه رفته نه فشار اوردم ب موتور نه ترموستات خرابه همه چی هم مث حالت عادی کار میکنه فقط رادیات من از نوع تک لول هستش.مشکل این وضعیت چیه؟ممنون میشم راهنماییم کنین ؟